Autizmussal élő alkotók grafikáit használja fel dizájntermékek megalkotásához az Autistic Art. A dizájn tudatos, stratégiai használatáért a kezdeményezést a Magyar Formatervezési Tanács is elismerte. A Design Management Díj elismerő oklevelében azok a cégek részesültek idén, amelyeknek sajátjuk a dizájntudatos vállalatirányítás.
Autista fiatalok bevonásával hoz létre prémiumkategóriás termékeket az Autistic Art márka. A jótékony dizájntermékeket megálmodó Autistic Artot dizájntudatos működéséért a Magyar Formatervezési Tanács a Design Management Díj elismerő oklevelével jutalmazta. Olyan cégeket jelöltek elismerésre, amelyeknek sajátjuk a designtudatos vállalatirányítás.
A hazai designszakma kitüntetését odaítélő bizottság szerint az Autistic Art márkánál a dizájn új fizikai és társadalmi kontextusba helyezi a grafikákat, kiemeli egyediségüket, és többletértéket teremt a fogyasztók számára. A márka ezzel túllép a klasszikus jótékonysági mechanizmuson, piaci szempontból versenyképes, exkluzív terméket hoz létre úgy, hogy közben emeli az autizmussal élők emberi és társadalmi méltóságát.
A papírtól a ruháig
Az Autistic Art az Autistic Art Alapítvány márkája, amelynek célja, hogy megmutassa, autisták közreműködésével is készülhetnek magas minőségű dizájn termékek. A termékeket díszítő grafikák az alapítvány művészeti programja keretében készülnek, amely az országban egyedül biztosít művészeti foglalkozásokat kortárs művészeti szemlélettel. A program jelenleg hat autistákat ellátó lakóotthonban érhető el.
„A foglalkozások terápiaként is működnek. Nagy szükség van rájuk, hiszen az autisták jellemzően nem összefüggésekben, kontextusban gondolkodnak, hanem sokkal inkább képszerűen. Azok a fiatalok, akik kevéssé tudják kifejezni magukat, a rajzaikkal megmutathatják számunkra, hogy zártságuk mögött ki is rejtőzik valójában. A rajzok rengeteget elárulnak ezekről a szótlan emberekről” - mondta Tarr Hajnalka, képzőművész, az Autistic Art Művészeti Program vezetője.
Kinyílik a világ
A művészeti foglalkozásokon születő rajzokat kiállításokon és jótékonysági aukciókon mutatja be az alapítvány, valamint a kiemelkedő alkotások megjelennek az Autistic Art dizájnmárka termékein, így selyemsálakat- és ruhákat, noteszeket, füzeteket, borosüvegeket és csokoládés dobozokat díszítenek. A márka elismert dizájnerekkel működik együtt: a KELE Clothing segítségével unisex pulóverek, az Artista Studioval közös projektben selyemruhák készültek. A tavalyi és az idei, október 20-ai jótékonysági aukcióra a Filter Galéria ékszertervező művészei álmodtak meg kortárs ékszereket, amelyekhez az ihletet a grafikák adták. Idén neves magyar dizájnerek is csatlakoztak a jó ügyhöz. Az Autistic Art az együttműködés keretében készült dizájntárgyakkal egyedüli dizájnkiállítóként debütál a budapesti Art Marketen.
A termékek eladásából származó bevétellel az alapítvány 11 magyarországi, az autizmussal élők igényeire specializálódott civil fenntartású bentlakásos otthont támogat, ahol több mint 200 autista fiatalt látnak el. Az autisták helyzete Magyarországon meglehetősen mostoha: miközben az érintett családoknak nagyon komoly anyagi terhet jelent egy-egy autista ellátása, az állami támogatás mértéke messze elmarad a nyugat-európai szintekhez képest.
Utolsó kommentek